2017-03-14

Online winkelen 6,5 procent goedkoper dan shoppen in fysieke winkel

Tweederde van de online consumenten meent geld te besparen op het aankoopbedrag door online te winkelen in plaats van in een fysieke winkel. Gemiddeld verwachten consumenten een prijsvoordeel van 6,5 procent te behalen door de aankoop online te plaatsen. Dat meldt De Nederlandsche Bank (DNB) vandaag, op basis van een eigen onderzoek naar de invloed van e-commerce op prijzen.
DNB concludeert dat de toenemende populariteit van online winkelen een positief effect heeft op de prijs voor consumenten. ‘De huidige opmars van e-commerce gaat gepaard met neerwaartse druk op consumentenprijzen’, zo stelt het in een bericht op haar eigen website. Het concludeert daarbij dat online shoppen behoorlijk goedkoper is dan ‘offline winkelen’. ‘Huishoudens ervaren gemiddeld een prijsvoordeel van 6,5% op het aankoopbedrag bij online winkelen in plaats van in een fysieke winkel’.

‘Prijsvoordeel online door lagere kosten en toenemende concurrentie’

DNB verklaart het prijsvoordeel van ‘online’ ten opzichte van ‘offline’ door een combinatie van lagere kosten en toenemende concurrentie. ‘Ten eerste hebben online-aanbieders mogelijk lagere productiekosten, doordat ze minder uitgaven hebben voor winkelexploitatie’. Denk hierbij aan kosten voor personeel of de huur van een winkelpand. ‘Ten tweede kan e-commerce tot meer concurrentie tussen aanbieders leiden door toegenomen prijstransparantie. Het internet heeft het voor consumenten eenvoudiger gemaakt om prijzen met elkaar te vergelijken’.
Hoewel het hierbij om een perceptie gaat en niet om een waargenomen prijsverschil op basis van prijsstatistieken, sluit deze verwachting volgens DNB vrij goed aan bij andere beschikbare literatuur over de invloed van e-commerce op aankoopbedragen. ‘Andere studies, die voornamelijk betrekking hebben op de VS en het VK, vinden effecten tussen 4 en 11%’. Dit prijsvoordeel weerspiegelt alleen het verwachte verschil tussen prijzen in online en fysieke winkels. ‘Door toegenomen concurrentie en transparantie als gevolg van e-commerce kunnen de prijzen tevens over de hele linie zijn afgenomen, in zowel fysieke als webwinkels’.

Opmars van e-commerce in Nederland

Naast het prijsverschil tussen online en fysieke retail, schetst DNB ook een positief beeld voor online verkopers (merchants). Het verwacht dat het aandeel van e-commerce in de totale consumptie door Nederlandse consumenten verder zal toenemen. Dat sluit naadloos aan bij de conclusie van grootbank ING, die recentelijk beweerde dat de groei van webwinkels in 2017 nauwelijks zal worden afgeremd.

De Nederlandse online bestedingen bedroegen in 2016 19,8 miljard euro, zo berekende marktvorser GfK onlangs. Een groei van 3,7 miljard euro, oftewel 23 procent, ten opzichte van 2015. ‘Daarmee komt 49% van de groei van de totale particuliere consumptie in 2016 voor rekening van e-commerce’, zo berekent DNB. Ondanks de uitbundige groei ziet DNB voldoende potentieel voor de Nederlandse e-commercesector om verder door te groeien. Die groeipotentie dient vooral benut te worden in internationaal opzicht, want daar kan Nederland nog slagen maken.

‘Nederlandse e-commerce loopt in internationaal opzicht achter’

Bovenstaande tabel bevat de gemiddelde online bestedingen per online consument in 2015, vergeleken in verschillende landen. We vinden Nederland daarin terug onderin de middenmoot, waardoor we in internationaal opzicht achterop liggen ten aanzien van andere e-commerce markten. ‘In het VK wordt verreweg het meeste uitgegeven per online consument, namelijk EUR 3.600. In Nederland wordt per online consument ongeveer een derde (EUR 1.242) uitgegeven van wat er in het Verenigd Koningrijk online wordt gespendeerd’. Ook het aandeel van online bestedingen in de werkelijke individuele consumptie is in Nederland (nog) relatief gering. ‘Bedroeg dit aandeel in 2015 in Nederland 3,9%, in Frankrijk en het VK was dit al opgelopen tot 4,2% respectievelijk 7,9%’, zo concludeert DNB.

Opmars Nederlandse e-commerce dempt inflatie

De groei van e-commerce in Nederland is niet alleen positief voor het ondernemersklimaat, steeds meer merchants zien brood in de start van een webwinkel, maar heeft ook effect voor consumenten. De opmars van e-commerce dempt namelijk de inflatie, de gemiddelde stijging van de consumentenprijzen overall.
Echter is dit effect maar van tijdelijke aard. ‘Zolang het aandeel van e-commerce in de particuliere consumptie toeneemt, gaat hiervan een neerwaarts effect uit op de inflatie’. Op termijn, wanneer het groeipotentieel van e-commerce zijn grens heeft bereikt, zal het drukkende effect op inflatie verdwijnen. Met de groei in het vooruitzicht ziet DNB vooralsnog nog wel rek in dalende consumentenprijzen. ‘Verwacht mag worden dat de omvang van het [neerwaartse..] effect de komende jaren zal oplopen, doordat het aandeel van e-commerce in de totale consumptie hoogstwaarschijnlijk verder zal toenemen’.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen