2017-09-25

Langer met je Android GSM batterij

Hoe lang doe jij met je GSM batterij? De mijne was in ieder geval veel te snel leeg. Ik heb vorige week een nieuwe Android telefoon en kon net het einde van de dag halen. Net genoeg zou je zeggen. Toch voelt het wel prettig als ik de lader eens een nachtje kan overslaan.
Ondertussen heb ik mijn eerste nachtje laden overgeslagen en afhankelijk van mijn gebruik zou ik een tweede nacht kunnen overslaan. Hieronder staat wat ik allemaal gedaan en geprobeerd heb.
Ik heb een Sony Xperia P met Android 2.3.7. Het kan best zijn dat bepaalde functies op andere telefoons er anders uitzien en misschien zelfs anders heten. Dat betekent dat je even zal moeten zoeken om op jouw telefoon hetzelfde te kunnen doen als ik.

Functionaliteit die ik direct heb uitgezet

Toen ik mijn telefoon kocht trilde en piepte hij als ik bepaalde toetsen indrukte. Dat kost energie en had voor mij geen toegevoegde waarde. Ik heb uiteindelijk op verschillende plekken mijn instellingen gewijzigd.
  • Instellingen->geluid: Hier staan opties voor aanraaktonen, hoorbare selectie, geluidvergrendeling en haptische feedback (dit zijn de trillingen bij de hoofdtoetsen menu, home en back). Ik heb deze vier functies uitgezet.
  • Instellingen->taal en toetsenbord->Xperia toetsenbord: Hier staan enkele opties voor trillen die met het Xperia toetsenbord te maken hebben en die ik uitgezet heb.
  • Instellingen->geluid->beltoon voor meldingen: ik twijfel of ik wel een geluidje wil als ik een whatsapp, of nieuwe mail heb. Ik heb geluidjes bij meldingen op dit moment uit staan.

Functionaliteit die ik zoveel mogelijk uitzet

Bepaalde functies heb ik niet permanent nodig terwijl ze vaak wel permanent mijn batterij leegslurpen. Die functies beperk ik tot de momenten dat ik ze echt nodig heb.
  • GPS: Dit gebruik ik alleen voor navigatie. Een minder accurate plaatsbepaling vind ook al plaats via de antennes van de provider.
  • wifi: Thuis en op sommige werkplekken heb ik wifi ingesteld. Alleen op die plekken staat de wifi op mijn telefoon aan. Overigens heb ik een toevoeging die wifi automatisch voor me aanzet op bepaalde locaties (Juice Defender).
  • Bluetooth: Gebruik ik eigenlijk nooit en staat altijd uit.
  • Mobiel internet: Soms zet ik het mobiele internet uit, bijvoorbeeld tijdens het slapen of als ik weet dat ik voorlopig geen oplader kan bereiken. Dit vraagt wel wat geduld. Ik moet dan steeds het internet weer moet aanzetten als ik wil surfen of voordat mijn telefoon gaat synchroniseren. Als ik wifi verbinding heb dan zet Android het mobiel internet automatisch uit.
Om bovenstaande makkelijker te maken gebruik ik een van Adroid’s eigen widgets, namelijk energiebeheer. Als ik op mijn startscherm op een lege plek druk krijg ik een menu waar ik widgets->hulpprogramma->energiebeheer selecteer.
Ik heb nu een rechthoekige widget op mijn startscherm waar ik direct GPS, wifi, mobiel internet, auto sync, geluid, vliegtuigmodus, etc apart en met een druk op de knop aan en uit kan zetten. Tot zover ik weet hebben de meeste Android installaties deze of een vergelijkbare widget.

Hoeveel energieslurpers accepteer jij?

Als ik mijn telefoon in mijn broekzak heb zitten dan is elke 30 minuten mijn mail synchroniseren misschien al veel.
Hoe actiever ik ben met mijn telefoon hoe meer stroom ik gebruikt, logisch. Er zijn ook toepassingen die heel druk kunnen zijn met mijn telefoon waardoor ze ongemerkt veel levensduur van mijn accu weghalen. En dat wil ik onder controle houden.
Dus ben ik voorzichtig met bepaalde functies. Het is natuurlijk heel persoonlijk hoe ver jij wilt gaan om energie te besparen. Hieronder staan een paar mogelijkheden die ik de moeite waard vond om uit te proberen.
  1. Auto sync: Deze optie heb ik aanstaan zodat mijn gmail blijft synchroniseren. Als ik mijn batterij extra wil sparen zet ik deze optie uit en synchroniseer steeds handmatig als ik mijn mail wil lezen.
  2. Social media. Waar mogelijk zet ik de update frequentie van apps wat minder vaak. Bekijk hiervoor de instellingen van bijvoorbeeld je twitter, facebook, linkedin en dergelijke. ik streef naar een update tijd van 30-60 minuten.
  3. Gebruik de headset in plaats van de speaker. Ik zou hiervoor een headset moeten aanschaffen. Het praktische effect van deze tip is voor mij nu dus nog laag.
  4. Schermverlichting minder fel. Bij Instellingen->weergave->helderheid kan ik de schermhelderheid aanpassen. Ik heb hier energiebesparingsmodus ingesteld. Je kan deze ook handmatig instellen en dan zo laag mogelijk zetten.
  5. Ik bekijk af en toe de lijst met actieve applicaties en sluit af wat niet meer nodig is.
  6. Tijdens of aan het eind van het laden herstart ik regelmatig de telefoon om lopende apps en achtergrond processen te stoppen.
  7. Ik heb de hoeveelheid widgets en koppelingen op mijn startschermen geminimaliseerd. Ik houd niet van clutter en vooral die interactieve widgets (en interactieve achtergrond) laten je telefoon harder werken.
Daarnaast probeer ik mijn telefoon maximaal op te laden. Hoe meer energie in mijn telefoon accu hoe langer het duurt voordat de batterij leeg is. Het schijnt ook te helpen om te laden met je telefoon uit zodat er geen toepassingen kunnen zijn die het proces verstoren.
En natuurlijk je software zoveel mogelijk up to date houden. Misschien zijn er updates geweest die je batterij leversduur verlengen.

Automatisch energieslurpers uitzetten (Juice Defender)

Ik wil niet steeds met mijn telefoon aan het rommelen zijn. Ik wil mijn energiebesparingen dus zoveel mogelijk automatiseren. Ik gebruik daarvoor Juice Defender. Er is een gratis versie die je al een flink eind vooruit kan helpen. Er zitten standaard profielen in zodat je met weinig technische kennis deze toepassing kan gebruiken.
Omdat ik alles zelf wil kunnen instellen gebruik ik de ultimate versie voor 4,99 en heb ik een aangepast profiel. Vooral de volgende features vind ik erg interessant:
  • Wifi staat alleen aan op locaties waar ik wifi heb (thuis bijvoorbeeld). Die locatie wordt bepaald door het netwerk, geen GPS nodig dus.
  • Mobiel internet gaat zoveel mogelijk uit als de telefoon op standby gaat. Pas als ik unlock wordt internet weer aangezet.
  • Als de telefoon standby staat wordt er nog maar eens per 30 minuten gesynchroniseerd (kan ook vaker of juist minder vaak).
  • in de nachtelijke uren van 0.00-7.00 staan alle internet verbindingen uit als de telefoon standby staat. Er wordt ’s nachts dus helemaal niet meer gesynchroniseerd. Ik kan wel gebeld worden.
  • Ik kan de internet verbinding afsluiten voor bepaalde toepassingen.
  • Een optie die ik niet permanent gebruik maar die af en toe wel handig is: als de batterij onder de 25% komt dan gaat de super saver stand aan. Zo houd je de laatste druppels energie in stand tot je een oplader vind
Deze app is vooral bedoeld om de tijd dat je niet actief bezig bent met je telefoon zo zuinig mogelijk te zijn. Ik vind dat prima want ik gebruik de geavanceerde functies van de telefoon helemaal niet als deze op standby staat. Hieronder staan links naar deze toepassingen en een alternatief.
Aanbevolen producten:
Dell 3V806 Batterij 51Wh 14.8V
HP PL02XL 751875-001 Hstnn-lb6b Tpn-c115 Batterij 29WH 7.6V
Dell F38HT PFXCR G0G2M Batterij 47WH 7.4V(Not compatible 11.1V)
HP AT02XL HSTNN-C75C HSTNN-IB3U Batterij 25Wh/2Cell 7.4V
Lenovo L13L4A01 L13S4A01 L13M4A01 Batterij 2200mah/32WH-3 cells 14.4V

Geen opmerkingen:

Een reactie posten