2017-07-28

Garantie op laptop binnen garantietermijn



Gaat een product gedurende de garantieperiode kapot, dan heb je recht op garantie: de verkoper of fabrikant moet het product repareren of vervangen.

Wettelijk recht op een goed product


Je hebt wettelijk recht op een deugdelijk (goed) product. Dat betekent dat het product moet voldoen aan de verwachting die je ervan mag hebben. Gaat het product in die periode stuk of is er iets mis mee, dan heb je recht op gratis reparatie of vervanging. Je moet het product wel normaal gebruikt hebben.

Wat je van een product mag verwachten hangt van meedere factoren af, zoals:
  • · de prijs van het product
  • · met merk (een A-merk of merkloos)
  • · de beloften van de verkoper of de reclame
De eerste 6 maanden na aankoop maakt de wet het je gemakkelijk; als het product stuk gaat of als er iets mis mee is, hoef je niet zelf te bewijzen dat je het normaal gebruikt hebt. De bewijstlast ligt bij de verkoper. Je hebt dus recht op gratis reparatie of vervanging, tenzij de verkoper kan bewijzen dat je het product verkeerd gebruikt hebt.

Na deze periode van 6 maanden moet jij kunnen aantonen dat je het product normaal gebruikt hebt. Maar ook na die periode heb je recht op een goed product.

Voor garantie geldt dat als een product tijdens de garantieperiode wordt gerepareerd of vervangen, de garantie niet opnieuw ingaat. Koop je dus een camera met twee jaar garantie en wordt het toestel na één jaar vervangen omdat het kapot is, dan heb je op je nieuwe nog één jaar garantie.
Extra garantie

Je kunt extra garantie hebben, zoals fabrieksgarantie of bijgekochte garantie.

Soms geeft een fabrikant of winkelier een uitgebreidere garantie. De uitgebreidere garantie kan bestaan uit een langere garantietermijn (je hoeft na die periode van 6 maanden nog niet te bewijzen dat je het product normaal gebruikt hebt, de bewijslast ligt bij de verkoper/fabrikant) of garantie op meer onderdelen. Het registreren gaat vaak online: je vult gegevens in over jezelf en over de aankoop.

Maar let op, je hebt de verkoopovereenkomst met de winkelier gesloten, niet met de fabrikant. De fabrikant heeft daardoor geen wettelijke plichten en kan zelf voorwaarden stellen aan de extra garantie. Neem daarom altijd eerst contact op met de verkoper.

Wat zijn je rechten?
  • · Als het product binnen 6 maanden na levering stuk gaat, gaat de wet ervan uit dat het product niet goed is. De verkoper moet het tegendeel bewijzen, bijvoorbeeld door aan te tonen dat het product niet goed is gebruikt.
  • · Bij extra garantie moet de verkoper/fabrikant bewijzen dat het product deugdelijk is en dat het defect niet onder de garantie valt. Als hij dat niet kan bewijzen, dan moet hij het probleem verhelpen.
  • · Extra garantie is een aanvulling op je wettelijke rechten en kan deze rechten nooit beperken of uitsluiten.
  • · Na 6 maanden kun je altijd de verkoper aanspreken op grond van zijn wettelijke verplichting een goed (deugdelijk) product te leveren.
  • · Bij een kapot (ondeugdelijk) product is er geen sprake van spijt van je aankoop. De verkoper mag je dan niet afschepen met een tegoedbon.
Wat kun je zelf doen?
  • · Als het product binnen de garantie stuk gaat, bekijk dan eerst welke garantie wordt gegeven en welke garantievoorwaarden gelden.
  • · Probeer er eerst mondeling uit te komen met de verkoper.
  • · Kom je er in de winkel niet uit, stuur dan een (aangetekende) brief of e-mail naar de verkoper. Leg het probleem duidelijk en chronologisch uit en vraag om een reactie binnen 2 weken. Hieronder staan een aantal voorbeeldbrieven die je kunt gebruiken. Bewaar zelf altijd een kopie van de definitieve brief of e-mail!
  • · Reageert de verkoper niet of niet naar tevredenheid op jouw brief of e-mail dan kun je, als de verkoper is aangesloten bij een geschillencommissie, je klacht voorleggen bij de betreffende geschillencommissie. Je kunt pas naar de geschillencommissie nadat je schriftelijk bij de verkoper hebt geklaagd.
  • · Als de verkoper niet is aangesloten bij een geschillencommissie en je hebt een rechtsbijstandsverzekering dan kun je die inschakelen. Heb je die niet, dan kun je contact opnemen met de Consumentenbond.
  • · Als de verkoper je niet wil helpen omdat de garantie is verlopen, kun je hem wel nog aanspreken omdat het product ondeugdelijk is. Lees meer informatie over je rechten na 6 maanden of na de fabrieksgarantie.
Tips bij vervanging of reparatie

De vervanging of reparatie moet binnen een redelijke termijn en zonder teveel overlast. Als de reparatie bijvoorbeeld langer duurt dan 3 weken dan kun je leenapparatuur vragen. Lukt het de verkoper niet om te repareren of te vervangen binnen een redelijk tijd, dan kun je de koop ontbinden en je geld terugvragen. Wil je het product houden, dan kun je ook een beroep doen op prijsvermindering. De verkoper moet vervolgens een deel van het aankoopbedrag teruggeven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten