2017-07-27

Laptop repareren

Wat doe je als je laptop kapot gaat? Koop je een nieuwe of kun je de laptop nog  (laten) repareren? Elk jaar komen er weer snellere modellen op de markt, maar misschien is je oude laptop nog snel genoeg. Ons stappenplan helpt je beslissen.

Stap 1: heb je nog recht op garantie?
Voor een eventuele garantieregeling is het belangrijk dat je het defect niet zelf hebt veroorzaakt. Bijvoorbeeld met een kop koffie of door een valpartij. Kijk vervolgens naar de garantie. Op de meeste laptops zit 12 of 24 maanden garantie, op een enkeling zelfs 36 maanden. Valt het defect binnen deze periode, dan heb je dus recht op garantie.
Je kunt het soms ook zien in de ondersteunende software die fabrikanten vaak op de laptop zetten. Neem dan in eerste instantie contact op met de winkel waar je de laptop hebt gekocht. Is dat geen optie meer? Neem dan contact op met de fabrikant.
Stap 2: repareren of een nieuwe?
Net als bij auto’s daalt de waarde van laptops vooral in het eerste jaar het snelst. Na zo'n 5 à 6 jaar is een laptop economisch afgeschreven. Gaat er na die tijd iets kapot, dan kun je het beste een nieuwe aanschaffen. Reparatie kost dan doorgaans meer dan de laptop waard is.
Gaat er binnen 5 jaar iets mis, beslis dan of de kosten van de reparatie opwegen tegen de aanschaf van een nieuwe laptop. Kostbare reparaties, zoals aan het moederbord of scherm, zijn vaak de moeite en vooral het geld niet waard.
Stap 3: zelf repareren of laten doen?
Laten repareren is bij moeilijke technische defecten vaak het verstandigst. Je kunt een laptop bij verschillende bedrijven, studenten en vrijwilligers laten maken. Maar ook de minder ervaren gebruiker kan sommige dingen zelf. Je hebt verschillende soorten reparaties, van 'makkelijk zelf te vervangen' tot 'niet aan beginnen'.
Makkelijk
  • Werkgeheugen: dit schuif je zo in de laptop.
  • Voedingsadapter: dit is een los onderdeel en dus makkelijk te vervangen.
  • Accu: de meeste accu’s zijn klikaccu’s, die haal je er zó uit. In sommige laptops is de accu op het moederbord geschroefd: dat is een klusje voor gevorderden. Bij gelijmde accu’s, vaak bij Apple-laptops, kun je er beter niet aan beginnen. Je loopt het risico dat de lijm na een tijdje loslaat.
  • Tip: overweeg je zelf iets te repareren? Op YouTube staan talloze instructiefilmpjes.
Gevorderd
  • Harde schijf: schroef een klep aan de onderkant van de laptop open, haal de oude schijf eruit en klik de nieuwe erin. Alle software weer draaiend krijgen, is een klusje voor de ervaren gebruiker. Vooraf moet je alle bestanden en software tijdelijk ergens onderbrengen, en daarna moet je vanaf herstelschijven het systeem terugzetten. Bij Mac OS kun je - na installatie van het besturingssysteem - vanaf een externe harde schijf een back-up terugzetten die is gemaakt met Time Machine.
  • Toetsenbord: het oude toetsenbord eruit krijgen is makkelijker dan het nieuwe toetsenbord plaatsen. Zorg dat je niet te hard drukt en per ongeluk toetsen kapotmaakt.
  • Laptopscherm: het vervangen van een laptopscherm is niet ingewikkeld, maar wel een precisiewerkje. Vervang het scherm alleen als je hier enige ervaring mee hebt. Want hier zijn flink wat schroefjes en kabeltjes mee gemoeid.
Niet aan beginnen
  • Vaste onderdelen, zoals defecte aansluitingen (usb of hdmi), kun je beter niet zelf vervangen.
Tip: op YouTube.com staan talloze instructievideo’s over zelf repareren.
Stap 4: welke reparateur?
Als je besloten hebt om de laptop te laten repareren, rest nog de vraag: waar? Ook als je geen garantie meer hebt, kun je vaak nog terecht bij de winkel waar de laptop is gekocht. Maar je kunt ook kiezen voor een gespecialiseerd reparatiebedrijf.
Checklist reparateur

  • Vraag meerdere reparatiewinkels om een offerte.
  • Maak vooraf een back-up van je gegevens. De reparateur kan dit ook doen, maar meestal tegen betaling.
  • Vraag of onderzoekskosten worden gerekend en of die worden kwijtgescholden bij reparatie.
  • Vraag vooraf hoelang het duurt en of je tijdelijk een vervangende laptop meekrijgt.
  • Informeer naar goedkopere alternatieven voor het defecte onderdeel.
  • Vraag om schriftelijke garantie op de reparatie zelf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten