2018-02-22

Zal de levensduur van de laptop achteruit gaan door te gamen?

Ik heb deze vraag ook al gesteld aan de medewerkers in o.a de Mediamarkt,Mycom etc. en vreemd genoeg kreeg ik bij elke winkel een ander antwoord.
De laptop die ik heb gekocht is een Asus N56J, i7 4700HQ processor en een nvidia geforce 845M videokaart. Ik wilde weten of de levensduur van mijn laptop korter zou worden zodra ik erop ga gamen. Er zal alleen Minecraft op gespeeld worden en voor de rest gebruikt worden voor mijn studie. Ik kreeg dingen te horen zoals: Je zal alleen de accu VAAK moeten vervangen en de laptop zal heel traag worden na een korte periode.
Nu weet ik dus nog steeds niet wat de juiste antwoord is. Op de vraag waarom ik geen desktop pc heb gekocht is, omdat ik een laptop nodig had voor mijn studie dus hé waarom niet ff minecraft erop spelen? Daarvoor natuurlijk geen apart desktop.
Maar goed ik wilde even weten wat er precies zal gebeuren als ik (vrijwel elke dag) Minecraft erop ga spelen. Elk jaar een nieuwe accu of word de laptop trager?
Het antwoord op deze vraag is eigenlijk heel simpel. Hoe meer de software gaat eisen van de hardware des te harder het moet gaan werken waardoor het sneller slijt.
Een Laptop heeft een economische levensduur van 3-4 jaar.
De technische levensduur bij een laptop kan je verlengen door extra geheugen te plaatsen of een SSD hardeschijf.
De de overige hardware van een laptop zoals het moederbord, onboard videokaart etc. wordt na de garantie periode van 1-2 jaar te duur om te vervangen. Tegen die tijd zijn er weer nieuwere modellen uit met betere specifiecaties. En de games vragen steeds meer van de hardware.
Dus na 3-4 jaar kan het beste gewoon compleet een nieuwe laptop kopen mocht je verder willen gaan met gamen.
Zoals Hobbit al schrijft, zal de hardware gaan slijten door gebruik. Maar het is onzin om te beweren dat door Minecraft te spelen je pc traag gaat worden, of dat je je accu vaak zal moeten vervangen. Je harde schijf kan traag worden door fragmentatie, wat optreedt als je veel op je harde schijf wegschrijft en vervolgens weer wist. Maar dat gebeurt niet vaker door te gamen.
Als je je laptop vaak lang op een plek houdt, bijvoorbeeld op school of op je kamer, dan kun je de accu het beste er uit halen en de laptop aan de stroomvoorziening hangen. Dan zul je zien dat je accu best een aardige tijd mee gaat.
Ik blijf erbij, een desktop en laptop vormen een ideale combinatie. Alles op laptop en de levensduur ervan gaat achteruit omdat hij teveel belast wordt. Een laptop is kortom gewoonweg duur (op alle vlakken).
Maar soit: of je de laptop nou gebruikt om te gamen of voor wat anders: de slijtage blijft hetzelfde. Dus nee, je laptop gaat niet achteruit door te gamen. Alhoewel, als je natuurlijk rekent dat je je laptop niet zou gebruiken op de momenten dat je zou gamen en je daardoor de laptop dus meer gebruikt, tja, dan verslijt hij dus wel sneller omdat ie weer meer belast wordt. Wat die belasting betreft gaat het er vooral om dat een laptop fysiek gevoeliger is. Vroeg of laat begeeft het scherm het, ontstaan er fouten op de harddisk door een ‘foute beweging’ (een laptop verplaats je nu eenmaal vaker dan een desktop) of worden schijfjes niet meer ingelezen in de optische drive.
De levensduur van de accu heb je grotendeels zelf in de hand. Deze accu’s beginnen achteruit te gaan van zodra ze gefabriceerd zijn. De snelheid waarmee ze achteruit gaan, hangt echter grotendeels van jezelf af.
En een laptop wordt niet zomaar trager, nee. Een laptop is trager dan een desktop-pc met gelijkwaardige spec, ja. Oftewel: een laptop is al traag en wordt het niet. Het enige wat wel veranderd is de software. Die wordt vaker veeleisender. Aangezien de laptop niet trager maar ook niet sneller wordt, zal het na verloop van tijd icm deze software wel een trager geheel vormen. Maar daar heeft dus elke pc last van. Zolang je ver van de bottleneck vandaan zit zal je dat echter nooit merken.
Ik zou gewoon minecraft gaan downloaden (heb ik ook) (laptop van een jaar) maar ga niet te veel mods en zo downloaden je accu gaat alleen tijdens het spelen sneller omlaag
tip laad overdag of snachts niet je laptop uren aan de lader zitten als die vol zit dan krijg je namelijk aan luie accu en kan die minder lang zonder netstroom en geeft je windows naar een tijdje aan vervang de accu en komt er een kruisje door je accu je zou dan je pc maar een paar minuten zobder stroom kunnen.
Bose 063404 Batterij 2230mAH/17Wh 7.4V
LENOVO L15D2K32 Batterij 6200mah 3.75V
LENOVO L14C3K31 Batterij 9600mAh/36Wh 3.75V
HP PCA222 633196-001 PS-6221-7 Laptop-oplader
Philips HF12 Laptop-oplader

CLEVO 6-87-W370S-4271 W370BAT-8 Batterij

Geen opmerkingen:

Een reactie posten